IVÆRKSÆTTERE STARTER KLIMAKAMP I INDKØBSKURVEN

IVÆRKSÆTTERE STARTER KLIMAKAMP I INDKØBSKURVEN

October 26, 2019 0 By Camilla Kerlauge

Danskernes kost er den tredje største CO2-udleder og udgør en fjerdedel af det samlede CO2-aftryk. Og der er stort potentiale i at sænke den udledning. Danske iværksættere har gjort det muligt for forbrugerne at tage kampen for klimaet i hverdagens indkøbskurv.

Det kan være meget komplekst at finde ud af, hvordan man skal spise for at være ’klimavenlig’, men nu er det blevet nemmere. Danske iværksættere er nemlig de første i verden til at sætte CO2 på madindkøb via appen CO2Food.

“Formålet med CO2Food er at give danske forbrugere mulighed for at se, hvor meget CO2-aftryk lige netop deres indkøb og madvaner har”, fortæller Camilla Kerlauge, stifter og CEO i Spenderlog som står bag app’en CO2Food.

Hun fortsætter: ”Der tales meget om, hvad regeringen kan gøre og der lægges langsigtede planer, men vi kan alle sammen gøre en kæmpe forskel hver dag lige nu uden den store indsats. Først når man forstår effekten af sine vaner, bliver det klart, hvor meget man selv kan reducere klimaaftrykket. I min familie har vi, siden vi startede med appen, reduceret vores aftryk fra mad med 33%.”

Eksempel fra appen – Reduktion af CO2-aftryk på omkring 1/3 i forhold til året før.

Med app’en ved hånden er det muligt at få et hurtigt overblik over, hvilke af madvarerne, der  bidrager mest til klimaaftrykket. Appen kan hente og læse ens kvitteringer automatisk, og derefter sørger en lang række algoritmer for at få det hele brudt ned, så det er muligt at se, hvordan de enkelte madvarer bidrager til det samlede regnskab. Det er også muligt at sammenligne sine egne tal med andre og se udvikling over tid.

“Eksperterne fortæller os, at vi skal spise mindre kød for at mindske CO2-aftrykket, men det kan være vanskeligt at få overblik over, hvor meget kødet egentlig påvirker, og hvordan resten af det, man har i kurven, spiller ind. Når først man kender sine egne fakta og kan se, hvordan ens adfærd spiller ind i klimaregnskabet, så er det også meget nemmere at tage stilling til, om og hvordan man vil ændre vaner”, siger Maria Flyvbjerg Bo, medstifter af firmaet bag appen.

Billedet er nuanceret – kød og mejeri er næsten lige store syndere

Mediebilledet er ofte meget fokuseret på kød fra køer, når der fokuseres på klimaftryk fra kost. Men der er mange nuancer, og givet at vi lever så forskelligt som vi gør på tværs af danske familier, så er der store individuelle forskelle.

På tværs af danskere, bidrager mejeriprodukter omtrent som oksekød til klimaaftrykket. Og plantekød bidrager på samme niveau som kylling. I appen bliver CO2-aftrykket både omregnet til kilometer i bil og kan sammenlignes med andres, og på den måde bliver det klart, at mange kan gøre en stor øjeblikkelig forskel, mens andre allerede er godt i gang.

Appen, der nu kan give det tiltrængte overblik, findes både i AppStore og Google Play. Lige nu er den kun i Danmark, men holdet bag appen har planer om ekspansion til resten af Norden.

Find den i App store: https://appstore.com/co2food

og i google play: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.d4iapp.co2food&hl=en_US